Content overload: raakt je merk überhaupt nog wel iemand?


MARCEL OLISLAGERS

24-06-2025

De media en advertetiewereld anno 2025. Elke seconde verschijnen er duizenden nieuwe berichten in campagnes. Video’s, stories en reels. De gemiddelde consument scrolt gedachteloos door een zee van boodschappen. Ondertussen produceren merken content alsof hun leven ervan afhangt. Maar eerlijk: raakt je merk nog wel iemand?

We leven in een tijd van contentinflatie. Merken pompen massaal berichten de wereld in, omdat 'aanwezig zijn' belangrijker lijkt dan 'betekenisvol zijn'. De KPI’s zijn vaak gebaseerd op volume en bereik, niet op relevantie of resonantie. Het gevolg? Veel content is inwisselbaar, generiek en emotieloos.


Hoeveel merken durven nog écht iets te zeggen? Hoeveel durven stil te zijn als ze niets toe te voegen hebben? In plaats van contentstrategieën gebaseerd op inzicht en merkwaarden zien we formats die klakkeloos worden overgenomen van concurrenten. Puur om het algoritme tevreden te houden.

De esentiele vraag in de content overload van nu is: hoe creëren we méér waarde? Wat wil je dat mensen voelen als ze jouw merk tegenkomen? Wat blijft er hangen?


Een merk moet niet alleen zichtbaar zijn, maar voelbaar. Daarvoor is niet méér, maar betere content nodig. En betere content begint met keuzes. Wat zeg je wél? Wat zeg je níét? En hoe vertel je een verhaal dat past bij je identiteit?


Een goed voorbeeld is Patagonia. Zij creëren geen eindeloze stroom content, maar publiceren verhalen die kloppen met hun missie. Ze investeren in documentaires over milieukwesties, geven ruimte aan activisten, en nemen publiek stelling tegen overconsumptie.  Zelfs als dat tegen hun eigen verkoopcijfers ingaat. Hun content raakt, omdat het geworteld is in overtuiging.


Voor merkmanagers is het tijd om te herijken. Niet meer denken in content als output, maar als relatiebouw. Wat wil je opbouwen met je publiek? Vertrouwen, sympathie, betekenis? Dan moet je content die waarden weerspiegelen.


Content hoeft niet altijd te verkopen. Het mag ook verwonderen, verdiepen of inspireren. Maar dan moet het wel ergens over gaan. Er moet aandacht en vakmanschap in zitten. Niet alleen in de creatie, maar ook in de selectie.


Durf te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. Ga terug naar de vraag: wat hebben we écht te zeggen? En waarom zou iemand daar vandaag de moeite voor nemen? De toekomst van content ligt niet in méér. Die ligt in minder, beter, betekenisvoller. In verhalen die mensen raken en aanzetten tot nadenken of handelen.


Dus: stop met zenden om het zenden. Begin met communiceren vanuit de kern. Niet vanuit de planningstool, maar vanuit de merkziel.


Want in een wereld vol geroep, is degene die écht iets zegt, de enige die wordt gehoord.


  1. Meer content is niet beter
  2. Merkwaarde zit in verdieping, niet volume
  3. Verhalen bouwen relaties, geen posts
  4. Een krachtig merk Patagonia kiest voor inhoud boven massa, voorbeeld doet volgen

Deel dit artikel: